پنج مورد در عکاسی از مواد غذایی در تاریکی

در طول چندین سال گذشته، در حرفه ی عکاسی غذاهای پخته شده ، توجه به تصاویر تاریک و خیره کننده، اغلب با احساس روستایی، چندین روند مشخص را نشانه رفته است. این عکس ها به خاطر درگیری نور و سایه بیشتر شبیه نقاشی های قدیمی هستند، مانند آنهایی که توسط ورمیر و رامبراند کشیده میشدن، و اینگونه ذهنیتی را به ذهن مخاطبان خود می رسانند.

این سبک از عکاسی به (chiaroscuro) معروف است ، که دورانی از نقاشی را در برمیگرفت.
قالب این نو عکاسی بر پایه ی معنای “نور تاریک” است و به کنتراست میان سایه ها و نور در یک تصویر اشاره دارد. این تکنیک چشم بیننده را به یک ناحیه خاص در کادر هدایت می کند و حالت خیره کننده ای ایجاد می کند. (Mystic Light) یکی دیگر از عباراتی است که برای توصیف این سبک تاریک استفاده می شود.

با این حال، یک سبک تاریک لزوما برای هر تصویر مناسب نیست. گاهی اوقات روشی تاریک برای موضوع شما مناسب نیست. عکسبرداری از مواد غذایی قوی نیاز به تفکر در مورد هدف از تصویر ایجاد شده ی شما دارد. نورپردازها، لوازم جانبی، یک ظاهر طراحی شده و تنظیمات دوربین همه با یکدیگر در خدمت داستان شما در حال تلاش برای انتقال اطلاعات به مخاطبان هستند.

به عنوان مثال در این تصویر ، من شخصی را که در یک مزرعه زندگی می کند و در روز سرد زمستان می خواهد خوراک لوبیا بخورد را تصور کردم. نور از یک پنجره به صحنه ی من وارد شده است ، شما هم مثل من می توانید از این موضوع استفاده کنید و به این طریق احساسات خود را بیان کنید.
حال به شیوه های مختلف تر می پردازیم.

بافت و پشت زمینه ی تیره

در عکاسی مواد غذایی تاریک ، هدف اصلی این است که پس زمینه را در سایه و تاریکی نگه داریم و توجه تماشاگر را به موضوع اصلی متمرکز کنید. این مورد در عکاسی غذا باعث “خرسندی و پیروزی” میشود، بنابراین انتخاب بافت تاریک یا فضای خاموش ، سطوح و زمینه ها امری حیاتی است. ظروف سفید و نورهای اضافه چشم را از موضوع اصلی دور می کنند و کنتراستی که ایجاد میکنند، مانع از تمرکز تماشاگران میشود و کار خوب را در معرض دشواری قرار می دهد.

هنگامی که در عکاسی از ظروف برقی استفاده می کنید ، سعی کنید تا جایی که مقدور است از بازتاب شدن نور توسط ظروف جلوگیری کنید. ظروف مات معمولا کمترین بازتابندگی را دارند و بهتر است در عکاسی در فضای تاریک نیز از آنها استفاده کنیم ، اگر ظرفی بازتاب کند ، مدیریت کردن آن سخت می شود و با مشکلات زیادی در عکاسی مواجه میشویم.

برخی مکان ها برای عکاسی بسیار خوب هستند ، گاها در مغازه های مختلف ، برای صرفه جویی کردن از موارد و ظروف مختلفی استفاده می کنن. ، که همین موارد می تواند برای شما نیز عالی و به صرفه باشد. بسیاری از عکاسان غذا از ورقه های شیرینی ها در کار خود استفاده می کنند ، این ورق ها یک سطح یا پس زمینه خیره کننده ای را ایجاد می کنند که نور را بدون مشخص کردن منبع آن نشان می دهند.

استفاده از چوب های مختلف نیز به عنوان یک ماده عالی در نظر گرفته می شود ، و در پس زمینه بسیار خوب و کار با آن بسیار آسان است، که حتی به کل کار احساس روستایی بودن و حتی اورگانیک بودن را اضافه می کند، فقط باید دقت در انتخاب چوب داشته باشید ، که رنگ چوب خود را خیلی روشن انتخاب نکنید ، زیر در عکس شما بسیار روشن ثبت می شود و عکس و هدف شما را تحت شعاع قرار می دهد ، به همین منظور از چوب های تیره تر استفاده کنید.

ظاهر یا استایل غذا

شما در اغلب موارد مختلف عکاسی غذا به صورت تاریک این عکس ها رو مقایسه می کنید که آیا خوب هستند یا نه ، عکاسی تبلیغاتی تا بیشترین حد سعی بر آن دارد که ظاهری عالی و بسیار راحت را به وجود آورد. چیزی که من به آن اشاره میکنم دقیقا همین است ، تا به حال شده عکس تبلیغاتی بوقلمون فست فود را با یک همبرگر واقعی مقایسه کنید؟!!

اما عکاسی غذا برای مقالات و مجله ها و کتاب های آشپزی را بیشتر در مجله های خورد و خوراک می توانید پیدا کنید. غذا ها اغلب ناقص هستند یا خرده خرده و پراکنده شده و یا به صورت شگفت انگیزی لکه و قطره ها را شامل می شوند، مثلا اینکه تازه آماده شده اند ، یا به صورتی است که مخاطب احساس کند که کسی تازه شروع به خوردن غذا کرده است. این به این معنا نیست که تلاش های عمدی در ظاهر وجود دارد ، خط بین ایجاد حس های مختلف در یک عکس به عهده ی شماست که بتوانید در طول عمر به صورت حرفه ای به ظاهر غذا اهمیت دهیم.

در تصویر سوپ ، کرم سفید رنگ را به آرامی روی سطح سوپ چرخانده و با دقت آن را خارج از مرکز ظرف ریختیم به صورتی که نقطه کانونی ایجاد کند. و با برگ فلفل و … تزئین کردیم ، که این موارد تزئینی نیز باعث توجه بیشتر میشود.

در واقع باید طوری کار کنیم که میز غذا تحت شعاع قرار گرفته و مشخص نباشد ، اما برای اهداف عکاسی غذا ها ، چنین لکه های اضافی به کیفیت صادقانه ، داستان سرابی و بهبود موضوع اصلی ، که در این مورد سوپ است ، کمک می کند. هنگامی که به یک ظاهر غذا نگاه می کنید ، در مورد مواد تشکیل دهنده و مورد استفاده در دستور العمل های عکاسی خودتان فکر کنید. در این لحظه باید از خودتان بپرسید که چگونه می توانید بعضی از آنها را به تصویر بکشید به نحوی که “حس” ، قهرمان شما باشد و عکس شما را تقویت کند.

نورپردازی (حکاکی نور)

هنگامی که تصویری تیره تر عکاسی می کنید، ضروری است که نور را شکل بدهیم تا توجه مخاطبان را به موضوع اصلی جلب کنیم، شما باید تعیین کنید که چگونه می خواهید تصویر خود را روشن کنید و سایه هایی را که می خواهید ایجاد کنید. برای تصاویر کم نور ، اغلب از اطراف و یا نور پس زمینه استفاده می کنیم، معمولا نور را از سمت چپ و مایل به موضوع بتابانید. اگر تصور میکنید که این نور پردازی خوب نیست ، ایده های خود را نیز برای نورپردازی امتحان کنید.

بهترین نوع استفاده از نور ، نورپردازی غیر مستقیم است ، بنابراین هیچ چراغ مستقیم به غذا اشاره نمی رود ، در مورد نور های طبیعی ، قرار دادن آنها پشت یک پنجره یا نرم کننده ی نور بسیار موثر است. ضمنا از کارت های بازتابنده سیاه کوچک مانند کارتن های سیاه و سفید یا پوستر ها استفاده میشود کرد، در سایه هایی که می خواهید حالت کشیده داشته باشند و در اطراف مجموعه خود قرار دهید، بسته به جایی که می خواهید نور را کاهش دهید.
به طور خلاصه ، شما می توانید تکه های کاغذ پوستی را به صورت قسمت قسمت بهم متصل کنید ، این کاغذ ها می توانند به صورت ایستاده قرار بگیرند.

در تصویر قارچ ها می خواستیم که قارچ ها روشن تر ثبت شوند و برخی از نورها را بگیرد، به ویژه به این دلیل که یک ظاهر تک رنگ ایجاد شود، اما تلاش شد سایه ها بر روی کل صفحه قرار بگیرند. ما از نورپردازی جانبی و یک کارت ، یا کاغذ سیاه استفاده کردیم، به سمت صحنه تاباندیم تا سایه ها را در جلوی سوژه ایجاد کنیم و برخی از نورهایی را که مستقیم در صحنه قرار داشت جذب کند.
شما باید با اندازه های مختلف کارتهای بازتابنده تمرین کنید تا سایه ها را در جایی که می خواهید ایجاد کنید و بهترین سایه را دریافت کنید.

بهترین میزان نور (اکسپوژر)

به طور معمول، عکاسی از مواد غذایی کمی دشوار است و کنترل کردن تصویر در دوربین کمی دشوار ، می توانید برای اینکه مواد غذایی رو روشن تر و با سایه های بسیار عمیق داشته باشید ، کمی میزان اکسپوز را افزایش و مقداری کنتراست کار را کم کنید. هر کدام از این رویکرد ها که انتخاب می کنید ، موضوع اصلی را باید درخشان تر کند و می بایست ابتدا چشم مخاطب شما را جذب کند، اطمینان حاصل کنید که قسمت های مدنظر باید برجسته باشند و سایه ها بیش از حد سیاه و بدون جزئیات نباشند.

بهتر است با یک سه پایه کار کنید، به خصوص اگر در نور طبیعی در شرایط خاص ، عکسی ایده آل بگیرید. به جای تقویت و افزایش ایزو و ریسک کردن در میزان بالای نویز ، هنگام استفاده از سه پایه ، می تواند زمان قرار گرفتن در معرض نور افزایش دهیم. تا زمانی که شما نور داشته باشید، قرار دادن سوژه در معرض نوردهی طولانی ، به شما امکان می دهد تا یک عکس به درستی در معرض دید قرار بگیرید.
با استفاده از تایمر یا رادیوتریگر از راه دور می توانید لرزش دوربین و تصویر را به حداقل برسانید، و از ایجاد محوشدگی جلوگیری کنید، تمرکز باب بر روی موضوع اصلی باشد، با این حال ، تصویر باید برای مفهوم حالت و داستان در معرض نور های خاص قرار گیرد.

پس پردازش یا مرحله ادیت

پس از پردازش درست برای عکاسی مواد غذایی تیره واقعا تصویر شما تکمیل می شود.
با استفاده از ادیت بر روی روشنایی در سیستم های ادیت ، رنگ ها را به صورت جداگانه روشن کنید. از تنظیمات محلی استفاده کنید تا بهترین عکس را در رنگ غذا به ارمغان آورید، به جای اینکه کل عکس را به صورت یک جا ادیت کنید ، می توانید ابتدا سایه ها و بعد قسمت های روشن را ادیت کنید.

به یاد داشته باشید، رنگ های گرم عناصر باعث به جلو آمدن آن بخش ها می شوند، در حالی که رنگ های سرد برعکس عمل می کنند. بهترین عکاسی غذا این است که یک تعادل بین دو رنگ ایجاد کنید، زیرا احساس سه بعدی به تصویر شما می دهد. با استفاده از کنترل های نوری تعادل رنگ سفید و دیگر رنگ ها را به صورت خلاقانه تغییر دهید ، اگر از ظروف سفید استفاده می کنید از پس زمینه ی سفید استفاده نکنید، در ایجاد ظرافت ها خیلی دقت کنید و آنها را با تمام جزئیات به درستی انجام دهید.

در نهایت ، بدون توجه به اینکه چگونه نور را حرکت داده و می چرخانید، کمی عکس را با رمز و راز عکاسی کنید ، همچنین از حرکت چشم به بیرون از کادر جلوگیری کنید و با ایجاد درخشانترین بخش ها ، مخاطب را جذب تصویر و غذا کنید.

نتیجه گیری

بنابراین شما عکسی را خواهید داشت که با راهنمایی های قید شده به یک عکس خوب از مواد غذایی در تاریکی است.
ما خوشحال میشویم عکس های مختلف و نظرات شما را راجع به این مقاله بدانیم.

A Post By: Hussein Shahmiri
https://digital-photography-school.com/author/darina-kopcok/
https://www.instagram.com/gastrostoria/
https://digital-photography-school.com/five-essentials-dark-food-photography/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!